Tájékoztató belső visszaélés-bejelentési rendszerről
Társaságunk a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban Panasztörvény) 25.§-a szerinti információ-nyújtási kötelezettségének az alábbiak szerint tesz eleget:
- A FOGLALKOZTATÓ MEGNEVEZÉSE: Morrow Service Kft.
Székhelye: 1012 Budapest, Tábor utca 8. Mfszt 1.
(a továbbiakban: Társaság)
- A BELSŐ VISSZAÉLÉS-BEJELENTÉSI RENDSZER MŰKÖDÉSE:
- Társaságunk belső visszaélés-bejelentési rendszerét működteti: Safety Plus Consulting Bt. továbbiakban: Működtető)
- A bejelentések fogadása a Működtető alábbi elérhetőségein történik:
Személyesen: 3526 Miskolc, Petőfi tér 3 T/5
Levélben: 3526 Miskolc, Petőfi tér 3 T/5
E-mailben: belsovisszaelesbejelento@morrowservice.hu
III. A BEJELENTÉSSEL KAPCSOLATOS ELJÁRÁS:
3.1. A belső visszaélés-bejelentési rendszerben a jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információt lehet bejelenteni. Társaságunk a munkavállalóira a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 9. § (2) bekezdésében meghatározott feltételekkel a közérdeket vagy nyomós magánérdeket védő magatartási szabályokat állapított meg, ezek megsértése a belső visszaélés-bejelentési rendszerben bejelenthető. Pl. etikai szabályzat, magatartási kódex stb.
3.2. Bejelentés módja:
A bejelentés a megadott e-mail címen írásban tehető meg, vagy személyesen egyeztetett időpontban 3526 Miskolc, Petőfi tér 3. T/5. szám alatt.
E-mailben történő bejelentés esetén a következő adatok megadására van szükség:
- Név, email cím, – anonim adat kezelés esetén ezt nem kell megadni
- Mivel kapcsolatos a bejelentés?
- Adatvédelmet, adatbiztonságot érintő visszaélés
- Felvételi eljárást vagy más, szerződéskötést megelőzően tapasztalt / tudomásomra jutott visszaélés
- Korábbi munkavállalóként tudomásomra jutott visszaélés
- Munkavállaló, egyéb foglalkoztatotti jogviszony során tudomásomra jutott visszaélés
- Szerződéses partnerként tudomásomra jutott visszaélés
- Egyéb
- Mikor észlelte először a visszaélést?
- Dátum pontos megadása
- Nem tudom pontosan esetén
- Folyamatban van még a visszaélés?
- Hol történt a visszaélés?
- A szervezeten belül kit érint a bejelentés?
- Bejelentés előzményeire vonatkozó adat, vagyis, hogy korábban ugyanebben az ügyben tett-e már bejelentést, illetve jelezte-e a visszaélést valamilyen fórumon. Amennyiben igen, úgy mikor, milyen formában és melyik szervnek.
- További érintettek, van-e olyan, a Bejelentővel kapcsolatban álló természetes vagy jogi személy, akit megtorlás érhet a bejelentéssel összefüggésben. Amennyiben igen, úgy arra vonatkozó adat, hogy milyen kapcsolatban áll e személlyel, illetve e személy adatait megadhatja a Bejelentő.
Célszerű a kérdéseket a Bejelentőnek a lehető legnagyobb részletességgel és pontossággal megválaszolnia annak érdekében, hogy a bejelentett eseménnyel kapcsolatosan minden lényeges információt a Társaság rendelkezésére bocsásson, ezzel is elősegítve a vizsgálat minél hatékonyabb lefolytatását.
- Dokumentumok csatolása:
Kérjük, ha van a birtokában a bejelentést alátámasztó dokumentum, kép, stb. akkor azt csatolja be .
3.3. Bejelentésre jogosult személyek: a bejelentésre jogosult személyek körét teljes körűen a Panasztörvény 20.§ /2/-/3/ bekezdése tartalmazza. Ez alapján bejelentésre jogosult például Társaságunk munkavállalója, volt munkavállalója, tagja, részvényese, illetve a Társaságunkkal szerződéses kapcsolatban álló vállalkozó, alvállalkozó, beszállító illetve megbízott irányítása alatt álló személy, a Társaságunknál tevékenységet végző gyakornok és önkéntes.
3.4. Bejelentés tárgya: A belső visszaélés bejelentési és panaszkezelési rendszerbe minden jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekmény vagy mulasztás, vagy egyéb visszaélés miatt bejelentés tehető.
Nyilvánvalóan rosszhiszeműen tett bejelentés (valótlan adat vagy információ) esetén mind a bejelentés tartalma mind a Bejelentő adatai továbbításra kerülhetnek a hatáskörrel rendelkező hatóságok (harmadik személy) részére, amennyiben:
- a bejelentés kapcsán bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére utaló körülmény merül fel, vagy
- a Bejelentő a bejelentéssel másnak jogellenes kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott.
Az ilyen bejelentés polgári jogi, büntetőjogi és munkajogi jogkövetkezményekkel is járhat.
A jóhiszeműen tett, de az eljárás során megalapozatlannak bizonyuló bejelentések esetén a vizsgálat harmadik személyek értesítése nélkül kerül lezárásra.
3.5. A bejelentés megtétele: A bejelentő a bejelentést írásban vagy szóban teheti meg. A szóbeli bejelentést telefonon vagy személyesen lehet megtenni.
3.6. Bejelentés Személyes adatok megadásával: A legtöbb esetben, a bejelentés eredményes kivizsgálásának biztosítása érdekében – a Bejelentőnek érdemes megadni a nevét és az e-mail címét a későbbi kapcsolatfelvétel lehetőségének megteremtése érdekében.
A személyes adatokkal történő bejelentés esetén is megilleti a bejelentőt a neki járó védelem, és amennyiben a kivizsgáláshoz a nevesítése nem szükséges, a vizsgálatot vezető személy anonim módon köteles kezelni.
A személyes adatok magadásával történő bejelentés esetén a vizsgálat végeredményéről és tett intézkedésekről, a bejelentőt a megadott email címen tájékoztatja a kivizsgálásért felelős személy.
3.7. A bejelentése kivizsgálásának főbb szabályai: Társaságunk a bejelentésben foglaltakat a körülmények által lehetővé tett legrövidebb időn belül, de legfeljebb a bejelentés beérkezésétől számított harminc napon belül kivizsgálja. E határidőt különösen indokolt esetben, a bejelentő egyidejű tájékoztatása mellett 60 nappal meghosszabbíthatjuk.
3.8. A bejelentés kivizsgálásának mellőzése
A bejelentés kivizsgálása mellőzhetjük, ha
- a) a bejelentést azonosíthatatlan bejelentő tette meg,
- b) a bejelentést nem az erre jogosult személy tette meg,
- c) a bejelentés ugyanazon bejelentő által tett ismételt, a korábbi bejelentéssel azonos tartalmú bejelentés, illetve
- d) a közérdek vagy a nyomós magánérdek sérelme a bejelentésben érintett természetes személy, illetve jogi személy jogainak a bejelentés kivizsgálásából eredő korlátozásával nem állna arányban.
3.9. Intézkedések a visszaélések orvoslására
A bejelentés kivizsgálása során Társaságunk értékeli a bejelentésben foglalt körülmények helytállóságát, és meghozza azokat az intézkedéseket, amelyek alkalmasak a bejelentés szerinti visszaélések orvoslására.
3.10. A bejelentő tájékoztatása
A Működtető írásban tájékoztatja a bejelentőt a bejelentés kivizsgálásáról vagy annak mellőzéséről és a mellőzés indokáról, a bejelentés kivizsgálásának az eredményéről, a megtett vagy tervezett intézkedésekről. Amennyiben a bejelentés kivizsgálásához további adatokra van szükség akkor, ha saját adat megadásával történt a bejelentés, a kivizsgálásért felelős személy e-mailben kiegészítést kérhet.
Az írásbeli tájékoztatás mellőzhető, ha a belső visszaélés-bejelentési rendszer működtetője a bejelentőt szóban tájékoztatta, aki a tájékoztatást tudomásul vette.
3.11. Adatkezelési szabályok
A bejelentő személyazonosságát – ha az annak megállapításához szükséges adatokat megadja – a vizsgálat valamennyi szakaszában bizalmasan kezeljük. A belső visszaélés-bejelentésben kezelt személyes adatok kezelésére a Panasztörvény 26-27.§-ai alkalmazandók.
3.12. A visszaélést bejelentők védelme
3.12.1. A visszaélést bejelentők védelmére a Panasztörvény 41-49.§-ai alkalmazandók. Ezek alapján minden, a bejelentő számára hátrányos intézkedés,
- a) amelyre a bejelentés jogszerű megtétele miatt kerül sor és
- b) amelyet a bejelentő jogviszonyával vagy kapcsolatával összefüggésben valósítanak meg,
jogellenesnek minősül akkor is, ha egyébként jogszerű lenne.
3.12.2. E bejelentővédelmi jogok csak a jogszerűen megtett bejelentésre vonatkoznak
3.12.3. A bejelentővédelmi jogok teljes köre csak az uniós jog hatálya alá tartozó jogsértések bejelentőire vonatkozik, ideértve azt az esetet is, amikor a bejelentő alapos okkal feltételezi, hogy bejelentése az uniós jog megsértésére vonatkozik, bár valójában nem az.
3.12.4. Az uniós jogon kívüli, haza jogszabályt sértő cselekmény bejelentője kizárólag jogi segítségnyújtást igényelhet.
3.12.5. A törvény által védett titok – pl. ügyvédi titok – megsértésével tett bejelentésre sem vonatkozik a bejelentővédelem teljes arzenálja, a bejelentő kizárólag jogi segítségnyújtást igényelhet.
3.13. A rosszhiszemű bejelentés következményei:
3.13.1. A rosszhiszemű bejelentőt nem illetik meg a Panasztörvényben írt bejelentővédelmi jogok.
3.13.2. Ha nyilvánvalóvá vált, hogy a bejelentő rosszhiszeműen, valótlan adatot vagy információt közölt és
- a) ezzel bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére utaló körülmény merül fel, személyes adatait az eljárás lefolytatására jogosult szerv vagy személy részére átadjuk,
- b) alappal valószínűsíthető, hogy másnak jogellenes kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott, személyes adatait az eljárás kezdeményezésére, illetve lefolytatására jogosult szervnek vagy személynek kérelmére átadjuk.
3.13.3. A bejelentés nem valósíthat meg bűncselekményt, vagy szabálysértést.
A Büntető törvénykönyv (Btk.) szerint a rágalmazás bűncselekményét követi el, aki valakiről más előtt a becsület csorbítására alkalmas tényt állít, híresztel, vagy ilyen tényre közvetlenül utaló kifejezést használ, ezért vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő (lásd Btk. 226.§ és 229.§-át)
A Btk. szerint a becsületsértés bűncselekményét követi el, aki a Btk. 226. §-ban meghatározottakon kívül mással szemben
- a) a sértett munkakörének ellátásával, közmegbízatásának teljesítésével vagy közérdekű tevékenységével összefüggésben vagy
- b) nagy nyilvánosság előtt
a becsület csorbítására alkalmas kifejezést használ, vagy egyéb ilyen cselekményt követ el, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő (lásd Btk. 227.§ és 229.§-át)
- TÁJÉKOZTATÓ AZ ÁLLAMI ÉS ÖNKORMÁNYZATI SZERVEKNÉL MŰKÖDTETETT PANASZTÖRVÉNY SZERINTI VISSZAÉLÉS-BEJELENTÉSI RENDSZEREKRŐL ÉS ELJÁRÁSOKRÓL
4.1. A belső visszaélés-bejelentési rendszert az állami szerveknél – mint foglalkoztatóknál – is létre kell hozni, foglalkoztatotti létszámra tekintet nélkül.
4.2 Helyi önkormányzatnál, mint foglalkoztatónál, az állami szerv vagy helyi önkormányzat irányítása vagy felügyelete alatt álló költségvetési szerveknél és az állam vagy a helyi önkormányzat tulajdonában vagy tulajdonosi joggyakorlása alatt álló szervezetek, gazdasági társaságoknál akkor kötelező a belső visszaélés-bejelentési rendszer létrehozása, ha foglalkoztatotti létszámuk eléri az 50 főt.
4.3. A 10 000 főnél kevesebb lakosú település helyi önkormányzata nem köteles belső visszaélés-bejelentési rendszert létrehozni.
4.4. Egyebekben az állami, önkormányzati szerveknél működő belső visszaélés-bejelentési rendszerre a foglalkoztatói belső visszaélés-bejelentési rendszer szabályait kell alkalmazni, Panasztörvényben írt eltérésekkel.
4.5. Elkülönített visszaélés-bejelentési rendszert kell létrehozniuk a következő állami szerveknek:
- a) az Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság,
- b) a Gazdasági Versenyhivatal,
- c) az Integritás Hatóság,
- d) a Közbeszerzési Hatóság,
- e) a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal,
- f) a Magyar Nemzeti Bank,
- g) a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság,
- h) a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság,
- i) az Országos Atomenergia Hivatal és
- j) a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága
Az elkülönített visszaélés-bejelentési rendszert az érintett szervnél egy erre a célra kijelölt, e feladatkörében nem utasítható személy vagy szervezeti egység működtetheti. Az így kijelölt személyeknek az elkülönített visszaélés-bejelentési rendszer működtetéséről és a bejelentések kezeléséről képzést kell kapniuk.
Az elkülönített visszaélés-bejelentési rendszerbe jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információt lehet bejelenteni.
Az elkülönített visszaélés-bejelentési rendszerbe bejelentést bárki tehet.
Az elkülönített visszaélés-bejelentési rendszerben tett bejelentések kezelésére és elintézésére egyebekben a Panasztörvény közérdekű bejelentésekre vonatkozó szabályait kell alkalmazni.
Kelt: Miskolc, 2023. december 17.